A legjobb dolog
A legjobb dolog

A legjobb dolog

A megkérdezett felsővezetők csak nagyon kevés dologban értettek egyet az interjúk során. Volt azonban egy olyan téma, ami legtöbbjükből lelkesedést váltott ki, mi több ezt a vágyat az elmúlt 10 viharos időszaka sem kezdte ki: a legtöbben vallják, hogy a legjobb dolog a világon, ha valami sajátot csinálhatunk.


Eheti zenei ajánlat: Paloma Faith - Only Love Can Hurt Like This


Álmok

A „valami saját” az ő esetükben leginkább saját vállalkozást, esetleg valami maguk által kezdeményezett civil ügyet jelent.

“Egy multinál dolgozó vezetőnek általában elérkezik az az időszak, amikor azt gondolja, hogy most jó lenne, ha nekem volna olyan ötletem, amit mások kiviteleznek. Itt egész más driverek vannak a dolog mögött: én hiszek benne és el kell hitetnem a másikkal is – hogy az a dolog, amiben én hiszek, az olyan klassz és akkora komoly hozzáadott értéket képvisel, amitől a te életed is jobb lesz és te is fogsz benne hinni. Ez egész más filozófia, mint eddig amikor megmondták, hogy, neked ebben kell hinned, ezt csináld. Csináld meg profi módon és kész, kapsz érte fizetést.” (Interjúalany)

Már a 10 évvel ezelőtti interjúk során is gyakran kanyarodott a beszélgetés ilyen vállakozás ötletek irányába. Az alábbi lista az ő vágyaik alapján készült, de szerintem jó eséllyel bárki megtalálja rajta a maga „szíve csücskét”:

  • Tudod, egy olyan kis hangulatos, cuki ÉTTEREM!
  • Női interjúalanyoknál KÁVÉZÓ, pláne, olyan ahová, tudod, kisgyerekekkel is be lehet ülni!
  • Valami igazán minőségi, kézműves BORÁSZAT (perfekcionistáknak kombinálhatók az előző tételek: BORKÓSTOLÓ ÉTTEREM)
  • Bármi, ami LOVAKKAL kapcsolatos.
  • Itthon még nem elérhető márka, szolgáltatás behozatala (pár éve sok hölgy álma volt: BODY SHOP)
  • Részvétel valami technológiai innováció, fejlesztés piacra vitelében, nemzetközivé tételében (a’la PREZI)


Ez a lista az aktuális interjúkör során egyetlen igazi slágerrel bővült, az viszont jelenleg átütő népszerűségnek örvend: valami BIO jellegű vállalkozás (kecskesajt és beyond).

A 10 évvel ezelőtti beszélgetések során úgy láttuk, hogy a legtöbbük esetében inkább ábrándokról, azaz nem tudatos tervezésről volt szó. A többség felső vezetői szerepében önazonosság helyett, inkább egyfajta „zsoldoskatona” szerepvállalást élt meg. A fenti vágyakban inkább ebből az „aranykalitka” helyzetből való romantikus elvágyódás öltött testet. Mint ahogy például sokan beszéltek arról, hogy majd valamikor kiköltöznek Kanadába, Új-Zélandra vagy Ausztráliába, mely országok szintén valamiféle környezet- és emberbarát idillt testesítettek meg. Néhányan persze tudatosan készültek a karrierváltásra, földet vettek a szőlőnek, partnert kerestek a későbbi vállalkozáshoz, a legtöbbeknek azonban ezek a tervek inkább csak a mindennapi taposómalom feszültségét segítettek levezetni.


Álmok és rémálmok

Meglepetésünkre, amikor 10 évvel később visszatértünk hozzájuk, kiderült, hogy meglepően sokan vágtak bele egy olyan kalandba, ami a „saját”-nak a megvalósításáról szólt. A mintának eleve része volt kontroll csoportként 5 vállalkozó, ám rajtuk kívül további 20 fő szerzett tapasztalatot a szabadúszó életformáról, vágott bele – legalábbis egy időszakra -, valami „saját”-ba. Rögtön szembe tűnt, hogy a megoldás jellemzően nem valamelyik fenti vágyálom lett, hanem egy olyan tevékenység, ami szorosabban kapcsolódik eredi szakmájukhoz, networkjükhöz és személyes kompetenciáikhoz. Azt gondolom, ez jó hír, mivel ez azt jelenti, hogy nem egyszerűen menekülési útvonalról, hanem egy tudatosan épített karrierlépésről van szó. A váltások azonban nem mindig, sőt inkább ritkábban jártak sikerrel. Az alábbi mintázatok voltak megfigyelhetők.

  • Pénzbefektetés csendestársként valaki más vállalkozási ötletébe. Sok probléma merült fel, mivel nehezen érvényesíthető a kontroll, a beleszólás, ami könnyen vezethet meddő vitákhoz, személyes feszültségekhez. Így ez a megoldás ebben a mintában kevéssé sikeres volt.
  • Pénz befektetésén túl a menedzseri know-how, tapasztalat behozása is egy startup, vagy pedig egy válsághelyzetbe kerülő vállalkozásba. Itt már találhatók sikeres példák, ezek azonban szinte mind végül teljes mértékű karrierváltással, erre az új tevékenységre való fókuszálással jártak, vagyis klasszikus vállalkozási, illetve tulajdonosi tevékenységgé váltak.
  • Tanácsadói jellegű vállalkozás, azaz a menedzseri/szakmai tapasztalat, tudás szabadúszóként való érvényesítése, kishalként úszkálva a nagy szervezetek között. Ez a megoldás többek álma volt, és a válság időszakáig jól is működött sok esetben. Ideális megoldásnak tűnt, hiszen sikerült a szakmai izgalmakat megtartani, leválasztva őket a menedzseri szerep kevésbé élvezetes oldaláról: adminisztráció, rutinfeladatok, belső szervezeti politizálás stb. A válság azonban hamar felszárította az addig oly bőséges keresletet, és szinte mindannyian visszatértek a biztosabb jövedelemmel kecsegtető menedzseri pozícióba, sokszor akár a korábbinál alacsonyabb szintre is.
  • Inkább kiegészítő jellegű, kicsi, családias, hobbi vállalkozás – időnként az otthon maradó, gyerekeket nevelő asszony bevonásával. Ilyen esetben legtöbbször az derült ki, hogy egy vállalkozás sikeres működtetése ennél több energiát és figyelmet igényel.
  • Klasszikus (start-up) vállalkozásokat elsősorban férfiak indítottak, akár korábbi álmaikat megvalósítva, akár kényszerpályára kerülve, miután nem volt számukra tovább lépési/maradási lehetőség eredeti menedzseri pályájukon. (Arra is van példa ugyanakkor, hogy valaki abban a cégben vált tulajdonossá, ahol vezetőként dolgozott.) Ez a lépés láthatóan mindannyiukban hatalmas energiákat szabadított fel, nagy elánnal vágtak bele az új karrierútba. Mindannyian „őszinte szerelemmel” beszélnek erről a lépésükről.

“Nagyon sok energia elment a cégben azzal, hogy helyezkedéssel töltöd az időd, meg meetingekre jársz. Amikor elkezdtem vállalkozó lenni azt mondtam, ez egy bungee jumping kötél nélkül. Egyszer megcsináltam és bejött, utána megcsináltam még egyszer, ami szintén, majdnem bejött, de buktam rajta. Ezután már nagyon nehéz beállni ilyen nagy céghez, ahol az emberek gyakorlatilag 30-40 éve ugyanazt csinálják és hó végén megkapják a fizetésüket. Már nem nagyon tudok kommunikálni velük.” (Interjúalany)

A vállalkozóvá válni, vállalkozással kísérletezni történetek szubjektív oldaláról szóló sztorik nagyon egybecsengenek. Visszatérő pillanatok: annak realizálása, hogy nincsen minden pillanatban felhívható IT helpdesk; a saját kocsi bizony nagyon drága és macerás dolog. Végül a kikerülhetetlennek látszó bumeráng: a saját üzletükben még többet dolgoznak, mint azt menedzserként tették, pedig akkor sem 8 órás munkanapokat éltek. (A karrierváltás témakörére ebben a blogban is visszatérek még, de érdemes lehet a kifejezetten erre témára fókuszáló Karrierváltók kutatás eredményeit is böngészni.) 

Sokan megtapasztalták azt is, hogy vállalkozóként bizony más készségekre, szemléletmódra van szükség mint menedzserként, és nem feltétlen transzferálható a nagyvállalatban sikeres működésmód a kicsibe és a bizonytalanba. (Józan önismeretre vall, hogy pár, mindvégig a menedzseri karrieríven kitartó vezető megjegyezte,: ő belőle sohasem lesz vállalkozó, az másik emberfajta...)

Végül a gazdasági válság időszaka bizonyult vízválasztónak a legtöbb újdonsült vállalkozó számára, csak kevesek üzlete vészelte át ezt az időszakot. Tanulságos az is, hogy a kudarc élmény és a rengeteg – pár esetben milliárd forintokban mérhető – elveszített pénz ellenére a többségük tervezi a visszatérést. Sőt ketten már bele is vágtak egy újabb vállalkozás felépítésébe. (Egyikük nem is nagyon lát más lehetőséget az 1 milliárd forintnyi, az előző vállalkozás elbukásából felhalmozott adóssága ledolgozására. Ehhez még egy nagyon jó menedzseri pozícióban is karriernyi idő kéne...)

A már eredetileg is vállalkozók – 5 fő, köztük egy hölgy is, került így egyfajta kontroll csoportként a mintába – továbbra is mind ebben a keretben dolgoznak. 10 éve mindannyian nemzetköziesedési álmokat dédelgettek, amely úton felemás sikerrel sikerült előre lépniük. A válság miatt mindenhol inkább a fókuszálás, visszafogás került előtérbe, talán az utolsó években nyílt több tér a fejlesztésre. A nehéz időszak ellenére ezen „örök” vállalkozók keresete és – egy rövid kérdőívben felmért – boldogságérzete is magasabb, mint a menedzserként dolgozók átlaga, és ők nem is tervezik az átlépést a menedzseri pályára. Ugyanakkor az is igaz, hogy az elmúlt 10 évben a legsikeresebb menedzserek mind keresetben, mind pedig személyes fejlődési és boldogságérzetben is nagyobbat léptek előre, mint az inkább stagnálási, visszafogott növekedési pályán lévő vállalkozók.


A legjobb business

A végén ismét egy kis piacfelmérés az éppen vállalkozáson gondolkodóknak. A jellemzően a legmagasabb jövedelmi kategóriába tartozó interjúalanyainkkal beszélgetve egyértelmű számomra, hogy a közeljövő legnagyobb dobása az EGÉSZSÉG business lesz. Már most is rengeteg pénzt költenek szűrésekre, orvosi szolgáltatásokra, különböző fiziológiai jellemzőket és mozgásintenzitásokat nyomon követő kütyükre, fitneszre/sportra (és nyilván ehhez kapcsolódó ruhákra, eszközökre), bio ételekre és mindenféle különleges étrendre, valamint többen is kifejezetten vitaminfüggőként jellemezték magukat. Idősebb korba kerüléssel, az egészségügyi problémák fokozódásával az ide elköltött összeg csak nőhet. Ha a BIO business már telítettnek tűnne, ide javaslok átnyergelni. 

Szeretnénk sokáig élni, és ennek ára lesz. És ezt meg is fogjuk fizetni.


(A poszt egy korábbi változata a 45plusz honlap blogjában jelent meg. Köszönet a lehetőségért!)

Szeretnéd megosztani a véleményedet a témával kapcsolatban?
Írj a témával kapcsolatos nyílt LinkedIn csoportomba, vagy üzenj közvetlenül nekem!
Kapcsolódó cikkek
Olvass bele a hasonló témakörben íródott további bejegyzéseimbe!
Aranykalitkából az életpályaközép válságba?
Aranykalitkából az életpályaközép válságba?

Hová jutott a rendszerváltozás után induló, szerencsés vezetői generáció? Szubjektív hangulatú kutatási beszámoló karriersorsokról, magánéleti dilemmákról, életpályaközép válságban elfáradó és megújuló vezetőkről a most induló blogban.

A dicső múlt – szörfölés a hullámok tetején
A dicső múlt – szörfölés a hullámok tetején

Rövid visszatekintés arra, hogy 10 éve hol tartottak felsővezetői kutatásunk alanyai. Befutottak, teljesítették a társadalmi elvárások szerinti sikerkritériumokat, ám belül a legtöbben küzdöttek az alkotásélmény hiányával. Ahogy a visszajelző workshopon többen megjegyezték: „Irigylem az asztalosokat...”

Hálátlan poszt: Mi is ez a kutatás?
Hálátlan poszt: Mi is ez a kutatás?

A kutatási blog legnagyobb csapdája a módszertan. Gondolom keveseknek csillog a szeme e szó hallatán, indul a mutatóujj a klikk felé, tovább innen! Ígérem, gyors leszek, és nem fog fájni, csak a lényeg: kikről és mi alapján mesélek majd erről szerencsés generációról?

Veszélyeztetett életkor
Veszélyeztetett életkor

A kutatás indulásakor 10 éve a „Fiatal Felső Vezetők” címet adtuk a programnak. Az idő múlása azóta új életkorszakot nyitott meg a vizsgált generációnak, most 40 és 50 éves koruk között járnak, vagyis térdig gázolnak az életpályaközép korszakban. Vajon mennyiben más életérzés 40-esnek lenni a 30-as életkorhoz képest? És mit gondolnak arról, miként hat ez a karrierpotenciáljukra?

A legnagyobb pofon: a gazdasági világválság
A legnagyobb pofon: a gazdasági világválság

A karriersikereken szörfölő generáció számára a leghatalmasabb, megkerülhetetlenül eléjük tornyosuló sziklát a 2008-tól induló és a 2009-2011-es években tetőző gazdasági válság jelentette.

Menni vagy maradni? – A nagy karrierstratégiai dilemma
Menni vagy maradni? – A nagy karrierstratégiai dilemma

Mi a jobb karrierstratégia? Kitartani egy nevelőcégnél vagy kihasználni a munkaerőpiac felhajtó erejét és a cégek között lépegetve megmászni a vezetői hierarchiát?

Turistaúton Eldorádóban
Turistaúton Eldorádóban

A következő két poszt a nemzetközi karriertapasztalatokról szól. Ezen a héten megnézzük, hányan, milyen formában futottak neki, a következő héten pedig azt, hogy milyen sikereket és nehézségeket hozott egy-egy ilyen lépés.

Nagy pálya, nagy foci, nagy pénz?
Nagy pálya, nagy foci, nagy pénz?

Még mindig a nemzetközi karrierlépéseknél tartunk. Kiderül, hogy érdemes belevágni, persze jó ha tisztában vagyunk a kockázatokkal és mellékhatásokkal is!

A nagy fröccsenés
A nagy fröccsenés

A következő két hét posztjaiban azt mutatom be, hogy milyen irányokat vett a megkérdezett 49 vezető karrierútja az elmúlt 10 évben. A blogban vizsgált hazai X generációs felső vezetői csapat karrierjének első felét a http://odkutato.hu/blog/dicso-mult-szorfoles-hullamok-tetejen képpel írtam le. Karrierjük második felében ez a sikerhullám bizony nekicsapódott jó pár váratlanul felbukkanó sziklának. A csapat pedig szerteszét fröccsent, karrierjük sokféle irányt vett.

Na, ezt nem gondoltam volna...

Ezen a héten a – a nagy fröccsenés nyomán - rögösebb utakra kerülő vezetői karriereket elemzem. Mi áll a stagnáló, le vagy kifelé vezető utak hátterében, különös tekintettel a munkanélküliség kérdésére?

Belső utakon: Megújulunk?
Belső utakon: Megújulunk?

Átstartolás: a karriermenedzsment kérdésektől a személyes fejlődés kérdései felé fordulok a következő posztokban.

​Bíborban születettek
​Bíborban születettek

Ezen a héten arról a vezetői csoportról lesz szó, akik számára az élet mintha – még? – nem tette volna fel a megújulás kérdését. Továbbra is a sikerek hullámain szörfölnek. A legtöbbük esetében az elmúlt 10 év komolyabb munkahelyi, magánéleti és egészségügyi válságok és frusztrációk nélkül telt el. Mi tette ezt lehetővé, és miként élik meg a sikereket?

Kompromisszumok navigátorai
Kompromisszumok navigátorai

A csoport tagjai miközben sok szempontból sikeresek, velük beszélgetve mégis az derül ki, hogy mindennapjaikban kevés szenvedélyt, örömet, tanulásélményt élnek meg. Legmeghatározóbb jellemzőjük, hogy elsősorban a munkaéletben, de sokan a magánéletükben is alacsony energiaszinten működnek, egyfajta futószalagszerű, túlélő üzemmódban. A boldogságkérdésekre a legalacsonyabb átlagú válaszokat adták, kiugróan a következőnél: „Utólag visszatekintve nem változtatnék semmin sem.” kérdésre adott nagyon alacsony egyetértésük jelzi, hogy valahová máshová jutottak el, mint szerették volna.

Tűzben újjászületők
Tűzben újjászületők

Ők azok, akik nem tudták elkerülni a „nagy pofont”, akár munkájuk, akár családi életük, vagy egészségük kapcsán, sőt a legtöbb esetben ezek valamilyen kombinációjában. Válsághelyzetbe kerültek, ami egyértelműen jelezte, hogy nem lehet ugyanúgy tovább folytatni az életüket. Elbizonytalanodtak, szétestek, megjárták a poklot, aztán pedig elindultak egy változási úton. Változtattak személyes értékrendjükön és életmódjukon, de akár karriercéljaikban, kapcsolataikban, családi szerepvállalásukban és spirituális irányultságukban is. Az ő történetük következik két részletben.

Tűzben újjászületők 2. – Az újraindulás
Tűzben újjászületők 2. – Az újraindulás

Egy váratlan csapás vagy egy hosszabb idő alatt begyorsuló lehúzó spirál hatására bekövetkező zuhanás után állnak talpra, és rakják össze újra céljaikat, értékeiket. Ma a megújulás rögös útjáról.

Minden sikeres nő mögött áll egy...?
Minden sikeres nő mögött áll egy...?

Maximalizmus, bizonyítási vágy és folyamatos őrlődés, ezek voltak női narratívák kulcs szavai az előző kutatási körben, 30-40 év közötti életkorukban. Vajon hol tartanak most, az életpályaközép időszakban?

A női útról 2.: a maximalizmus elengedése?
A női útról 2.: a maximalizmus elengedése?


Lehet egy felsővezető nő tökéletes anya? Mennyire sikerült elengedni a női vezetőknek az első kutatási kör idején rájuk olyannyira jellemző maximalizmust?

Férfi felsővezetők – Figyelem, kapcsolatpróba következik!
Férfi felsővezetők – Figyelem, kapcsolatpróba következik!

A férfi felsővezetőknek vajon tényleg könnyebb? Miként alakult a meredeken magasra ívelő karriert befutó férfiak karrierje és magánélete?

Férfi felsővezetők 2. – Miért nem szólt senki előre?
Férfi felsővezetők 2. – Miért nem szólt senki előre?

Megérkeztek a válások a férfi felsővezetőkhöz is, különösen a tradicionális párkapcsolatban élőkhöz. Mit tanultak mind ebből?

Forbes cikk a kutatásról

​Rövid cikk az online verzióban - https://forbes.hu/uzlet/nem-ilyen-orszagot-akart-a...és hosszabb interjúk a Forbes áprilisi számában. 


Vedd fel velem a kapcsolatot a közösségi oldalaimon keresztül is!